Slik melder du fra:
Si ifra på skolen først. Snakk gjerne med en kontaktlærer, eller noen som jobber med elevtjenester, men nøl heller ikke med å ta kontakt med rektor.
Du kan si ifra til en som jobber på skolen muntlig, på telefonen eller på e-post.
Alle som arbeider på skolen har plikt til å bidra til skolemiljøet
Både elever og ansatte må gjøre det de kan for at skolemiljøet skal være godt, men de som jobber på skolen har plikt til å bidra til at du har det trygt og godt på skolen. Det betyr at hvis en voksen på skolen vet eller tror at en elev blir mobbet, plaget eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid
- gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang, hvis det er mulig
- si ifra til rektor
- undersøke hva som har skjedd
Rektor skal lage en plan
Rektor har ansvar for å lage en plan og sette inn tiltak slik at du får det trygt og godt på skolen.
- Si ifra til skolen først.
- Hvis du lurer på noe, eller opplever noe vanskelig, kan du ta kontakt med mobbeombudene i Troms og Finnmark
- Si ifra til fylkesmannen hvis du mener at skolen ikke gir deg den hjelpen du trenger: Fylkesmannen i Troms og Finnmark. Det bør helst gå en uke fra du sa ifra til skolen før du kontakter fylkesmannen.
Rutiner og prosedyrer ved skolen vår
Skolens planer og rutiner ligger i EK-håndboka
Vi arbeider målrettet for et godt miljø og skolen skal være preget av sosial tilhørighet og inkludering. Vi har innarbeidet Trygg læring som et tiltak i dette arbeidet. Den gode dialogen er sentral, og du får øve på gode kommunikasjonsprosesser som vil hjelpe deg i samhandlingen med andre og til å bygge gode relasjoner. Trygg læring er også en metode for å håndtere konflikter.
Miljøterapeuten er en nøkkelperson i dette arbeidet.
Hva er Trygg læring?
Trygg læring er en metode, som brukes for å skape et trygt klasseromsmiljø
Konflikter er naturlige og de vil oppstå der mennesker samles i et fellesskap over tid. Mennesker som er trygge på hverandre håndterer konflikter på en annen måte enn mennesker, som er utrygge på hverandre.
Trygg læring er først og fremst et forebyggende tiltak som ønsker å skape trygghet og åpenhet i klasserommet. Dette gjennom å ta i bruk sirkler og en verkstedsmetodikk, som kombinerer lek, øvelse, rollespill, refleksjon og diskusjon.
Verkstedsmetodikken slik den er her er brukt er en videreført modell av den typen som brukes aktivt i Skolemegling på Sogn videregående skole og i Gatemegling Oslo. Sirkler er en urgammel måte å organisere et samfunn på for å fremme dialog, oppbyggende verdier og gjensidig respekt.
Trygg læring fremste mål er å sikre trygge rom på Breivang, der mennesker kan være trygge på at de vil bli sett, hørt og respektert for sine historier, følelser og behov.
Vårt mål er at vi gjennom det forbyggende arbeidet håper at elever og ansatte tilegner seg de verktøy som trengs for å løse konflikter seg imellom. Dersom man ikke klarer å løse konflikten seg imellom og man trenger hjelp utenfra etter å ha spurt om råd, snakket sammen etc. er megling et tilbud til elever/ansatte for å få løst opp i en konflikt.
I skjemaene ser man hvordan man skal gå frem for å få løst en konflikt gjennom Trygg læring. Dersom, man ikke ønsker å bruke Trygg læring til å løse sin konflikt kan man henvende seg direkte til rektor ved å fylle ut skjema fra barneombudets nettsider.
Mer informasjon