Kunst, design og arkitektur

Etter fullført utdanningsprogram i kunst, design og arkitektur oppnår du generell studiekompetanse som gir mulighet til å søke høyere utdanning innenfor de fleste studier på universitet og høyskole. Du får også muligheten til å kunne ta noen realfag som gir anledning til å kunne søke på utdanninger som krever fordypning utover generell studiekompetanse. Hvis du tar høyere utdanning kan du blant annet bli arkitekt,  produktdesigner, kunst- og kulturformidler.

Hvorfor velge kunst, design og arkitektur?

Du lærer

• å tegne
  • utforming av gjenstander i forskjellige materialer
  • å videreutvikle dine kreative evner
  • om kunst og kultur
  • om steds- og byutvikling
  • teoretiske fag

Du bør være

• glad i å tegne
  • kreativ
  • interessert i design, form og farge
  • opptatt av estetikk
  • interessert i å skape noe

Les mer om kunst, design og arkitektur på vilbli.no

Hvorfor velge Breivang videregående skole?

Vi kombinerer fellesfagene fra studiespesialisering med praktiske, estetiske og kreative programfag.

Skolen er moderne og skreddersydd for kunst, design og arkitektur med store lyse rom, verksteder, profesjonelt foto- og TV-studio.

Skolen er designet med tanke på nærhet mellom elever og lærere. Lærerne i alle fag har sine arbeidsplasser vegg i vegg med undervisningsrommene og samarbeider tett med elevene gjennom hele skoleuken.

Vi har meget dyktige og engasjerte lærere.

Søk skoleplass

Valgfrie programfag

Valgfrie programfag for Vg2 og Vg3 Medier og kommunikasjon og Kunst, design og arkitektur.

• Bilde
  • Grafisk design
  • Mediespesialisering
  • Foto og grafikk 1
  • Kunst og skapende arbeid
  • Design og bærekraft
  • Internasjonal engelsk
  • Matematikk R1
  • Fysikk 1
  • Matematikk R2
  • Spansk, fransk, tysk programfag nivå II

Fag- og timefordeling

Les om valg av fremmedspråk her

Veien videre

Med generell studiekompetanse kan du søke de fleste studier ved høyskoler og universiteter. Husk at noen studier kan ha spesielle opptakskrav. Dette bør du sjekke før du velger fag. Du finner søknadsfrister og krav på samordnaopptak.no.